суббота, 18 ноября 2017 г.

Методичні рекомендації
            Оформлення записів у класному журналі в 2014-2015 н.р.
Звертаємо увагу, що наказом МОН України від 03.06. 2008 р. № 496 затверджено інструкцію з ведення класного журналу учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета» (за умови недоцільності перекладу граматичних явищ, що вивчаються). На правій сторінці записується тема уроку та короткий зміст проведеної роботи.  Назва теми для серії уроків дається тільки один раз, а потім слід вказувати тільки відповідну підтему кожного уроку, що входить до даного тематичного циклу та вид роботи на уроці.
Відповідно до наказу МОН  України від 21.08.2013р.  № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація. Більшість прийомів поточного оцінювання  спрямовано на детальну перевірку окремих параметрів мови або вмінь мовлення, яких щойно навчили,  тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання і виставляється єдиний  тематичний бал. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Семестрове оцінювання з іноземної мови  проводиться один раз наприкінці семестру за чотирма видами мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо). Оцінка за семестр виставляється на основі тематичних оцінок та семестрового оцінювання.
Усі записи щодо оцінювання різних видів діяльності  та контролю роблять у формі називного відмінка.
Тематична оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом Тематична без дати. Тематична оцінка не підлягає коригуванню.
Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми, не виконував(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом  Тематична  виставляється н\а (не атестований(а)).
Наприкінці І та ІІ семестрів здійснюється контроль чотирьох  видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо) відповідно до критеріїв оцінювання.
Оцінки виставляються у класному журналі у чотири колонки з відповідним записом. Дату проведення зазначити у кожній колонці.
Рекомендуємо здійснити наступні записи до журналу:
Ліва сторона:
15.12
Контроль
аудіювання 
18.12
Контроль
говоріння
22.12
Контроль
читання

25.12
Контроль
письма
 
Права сторона:
15.12 Контроль  аудіювання
18.12 -   Контроль  говоріння
22.12 -   Контроль  читання
25.12 -   Контроль  письма
Оцінки  за чотири види мовленнєвої діяльності не перездаються  і не коригуються.
Оцінка за семестр виставляється на основі тематичного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох  видів мовленнєвої діяльності. Семестрова оцінка виставляється до класного журналу у клітинку без дати з надписом І семестр (ІІ семестр).
 За відсутності однієї тематичної оцінки (учень був не атестований  (н\а) з поважної причини) або оцінки за один з видів мовленнєвої діяльності семестрова оцінка має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок та оцінок за види мовленнєвої діяльності.
Якщо учень (учениця) були відсутні на уроках протягом семестру, у колонку з надписом І семестр (ІІ семестр) виставляється н/а (не атестований).
Семестрова оцінка може підлягати коригуванню (колонка з надписом Скоригована без зазначення дати). Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводяться навіть за відсутності учнів, які виявили бажання їх коригувати. 
         Коригування семестрового оцінювання проводиться не пізніше 5 днів після подання заяви (заява подається у триденний термін після виставлення семестрової оцінки). У разі хвороби учня термін може бути подовжено. Завдання для скоригованого семестрового оцінювання мають охоплювати зміст усіх тем, що вивчалися протягом семестру. Оцінювання проводиться у письмовій формі. Письмові роботи зберігаються протягом року.
         У разі, якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку Скоригована не робиться. Підвищення семестрової оцінки учнями:
         - 9-х класів – не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою;
         -10-11-х  класів – не дає їм права бути претендентами на нагородження золотою „За особливі успіхи у навчанні” та срібною „За успіхи у навчанні” медалями.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок (колонка з надписом Річна без зазначення дати). У випадку неатестації учня за підсумками двох семестрів у колонку Річна  робиться запис  н/а (не атестований).
Річна оцінка коригуванню не підлягає.
Виставлення оцінки з державної підсумкової атестації здійснюється у колонку з надписом  ДПА  без зазначення дати.  Учням, які не пройшли державну підсумкову атестацію, у колонку з надписом ДПА робиться запис н/а. Випускникам, які звільнені від проходження державної підсумкової атестації, робиться запис зв. (звільнений(а)).
     Учням, яким оцінка з ДПА переглядалася апеляційною комісією, за її результатами виставляється оцінка у колонку з надписом Апеляційна без дати.
      Відповідно до методичних рекомендацій щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів середніх загальноосвітніх навчальних закладів (від 06.02.08 N 1/9 061) навчальна практика оцінюється і обліковується на окремих спеціально відведених сторінках журналу.
     
Приклад оформлення сторінки класного журналу:
Прізвище,імя учня
/12
/12
/12
/12
Тематична
/12
Контроль  аудіювання
/12
Контроль
говоріння
/12  
Контроль
читання
/12
Контроль
письма
Зошит
I семестр
Скоригована
















Приклад оформлення сторінки класного журналу:
Прізвище, імя учня
/05
/05
/05
/05
Тематична
/05 Контроль
аудіювання
/05 Контроль
говоріння
/05 Контроль
читання
/05 Контроль
письма
Зошит
II семестр

Скоригована
Річна
ДПА



















Підготовлено за матеріалами:
Інструкція з ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів/Наказ МОН  від 03.06.2008 р. № 496, «Інформаційний збірник», №19-20-21, липень, 2008 р.

Наказ  МОН  України від 21.08.2013р.  № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»


Рекомендації щодо ведення журналу з іноземної мови
у початковій школі

Усі записи в журналі ведуться державною мовою. Допускається запис тем на правій сторінці класного журналу мовою навчального предмета (російською та іншими мовами національних меншин, іноземною мовою - частково).
На відповідних сторінках класного журналу вказуються назви навчальних предметів. Назви освітніх галузей зазначати не потрібно: Іноземна мова(англійська, німецька, іспанська тощо).
Якщо учень був відсутній під час написання контрольної роботи,  що зазначається в журналі з датою, зазначену роботу він не переписує. Учитель напроти його прізвища в цей день ставить "н" і оцінює його навчальні досягнення за поточними балами.
Бал за ведення зошита з мови (у журналі - Вед. зош.) учитель виставляє наприкінці кожного місяця. Оцінюючи ведення зошита, необхідно враховувати як правильність виконання завдань, так і якість каліграфічного письма, охайність оформлення роботи і грамотність. Колонку "Ведення зошита" ("Вед. зош.") учитель записує без дати. Оцінку за ведення зошитів заносять до класного журналу і враховують як поточну.
Письмові контрольні роботи учні виконують у зошитах для контрольних робіт, які вчитель зберігає до кінця навчального року. Роботу над помилками учні виконують у контрольному зошиті.
Записуючи домашнє завдання, слід обов'язково вказати його зміст і спосіб виконання.
У журналі вчитель фіксує такі види контролю: поточний, тематичний, семестровий.
У журналі тематична оцінка позначається: Тем. бал (тематичний бал). Тематична оцінка в балах виставляється з урахуванням усіх поточних оцінок, отриманих під час вивчення теми(підтеми).Бали виставляються в одну колонку журналу без зазначення дати.
Наприкінці І та ІІ семестрів здійснюється контроль чотирьох видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо) відповідно до критеріїв оцінювання.
         Семестровий бал виставляється на основі результатів усіх видів оцінювання за цей період (на основі тематичного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності). Оцінки  за чотири види мовленнєвої діяльності не перездаються  і не коригуються.
Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових балів. Річне оцінювання здійснюється не пізніше, ніж за 5 днів до закінчення навчального року.

Приклад оформлення сторінки класного журналу:
Прізвище, імя учня
/12
/12
/12





вед. зош.
Тем.бал
/12
Контроль аудіювання
/12
Контроль
говоріння
/12 
Контроль
читання
/12
Контроль
письма
I семестр




















Приклад оформлення сторінки класного журналу:
Прізвище, імя учня
/05
/05
/05
вед.зош.
Тем.бал
/05 Контроль
аудіювання
/05 Контроль
говоріння
/05 Контроль
читання
/05 Контроль
письма
II семестр

Річний бал




Підготовлено за матеріалами:
1.      Лист МОН від 11.09.07  № 1/9-532 «Вимоги щодо ведення класного журналу в 1-4 класах загальноосвітніх навчальних закладів».
2.      Лист МОН від 28.01.2014  № 1/9-74 «Щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів”, www.mon.gov.ua, г. «Початкова освіта», №4(724), лютий 2014
3.      Лист МОН від 01.07.14  № 1/9-343 ” Про організацію навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі”, www.mon.gov.ua


Вимоги
 до подання методичних розробок педагогічних працівників закладів освіти

 

Нові цілі модернізації освітньої галузі спрямовані на розвиток національної системи освіти, що має відповідати викликам часу і потребам особистості, яка здатна реалізувати себе в суспільстві, що постійно змінюється. Особливого значення набуває  модернізація шкільної освіти на засадах особистісно зорієнтованої парадигми, яка вимагає від педагогів знань тенденцій інноваційних змін у системі сучасної освіти, розуміння суті педагогічних технологій, знання інтерактивних форм та методів навчання, критеріїв технологічності, створення оптимальної авторської методичної системи, вміння аналізувати й оцінювати свій індивідуальний стиль, розвинутих дидактичних рефлексивних, діагностичних умінь.

Підвищення рівня освіченості педагогів, виховання соціально адаптованої, відповідальної та стратегічно мислячої особистості є основною метою освіти. Тому держава і суспільство підвищили вимоги до педагогічних працівників щодо застосування ними інноваційних педагогічних технологій та методик, реалізації принципів індивідуалізації, диференціації, інтеграції навчання у практичній діяльності, впровадження інтерактивних форм, нових методів і засобів навчання, виховання й управління, тобто таких професійних умінь та навичок, що ґрунтуються на сучасних спеціальних знаннях, критичному мисленні, здатності застосовувати наукові надбання на практиці.

 Одне з найважливіших завдань українського суспільства  модернізувати освіту шляхом проведення науково-методичних досліджень та розробок, втілення їх  результатів у практику освіти, забезпечення закладів освіти новими засобами навчання, науково-методичними виданнями. А поява нових навчальних дисциплін та їх викладання, зміни в програмах, підручниках вимагають нових методичних розробок, які би допомагали вчителю краще орієнтуватися в нових вимогах та якісніше здійснювати навчально-виховний процес.

Окрім того, пунктом  5.2 Типового положення про атестацію педагогічних працівників встановлено, що педагогічне звання «вихователь-методист», «вчитель-методист» може присвоюватися педагогам навчально-виховних закладів, які здійснюють науково-методичну і науково-дослідну діяльність, мають власні методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами. 

Методична розробка являє собою посібник для педагога, в якому відображені цілі, засоби, методи і форми викладання тієї чи іншої дисципліни. Всі види методичних розробок мають відповідати навчальним програмам, планам.

Методичні розробки умовно можна розділити на 4 групи:

 

Класифікація груп

Програмно-методичні (спрямовані на організацію навчального процесу і управління ним)

Навчальний план

 

Навчальна програма

Навчальні (основні засоби навчання)

Підручник

 

Навчальний посібник

Конспекти уроків

Допоміжні (допомагають закріпити навчальний матеріал на прикладах і задачах, сприяють засвоєнню теоретичного матеріалу)

Практичні роботи

 

Хрестоматії

Збірники завдань

Навчально-методичні (включають матеріали з методики викладання, вивчення курсу, контрольні роботи, організація самостійної роботи тощо)

Методичні вказівки

 

Методичні рекомендації

 

У методичній розробці обов'язково повинен бути елемент новизни (додаток 1).

Відповідно до Положення про Вчену раду ІППО Чернівецької області Р.3, п.3.1. Вчена рада інституту розглядає питання підготовки і видання підручників, навчальних посібників та іншої наукової й навчально-методичної літератури. На засіданні Вченої ради приймається рішення про схвалення (не схвалення) поданого матеріалу, надаються рекомендації до друку. Матеріали схвалені до використання друкуються за рахунок авторів і апробуються за місцем роботи.
Просимо прийняти до уваги, що згідно листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 23.05.2012 р. № 1/9-399 «Про навчальні плани на 2012 / 2013 навчальний рік»  всі навчальні програми, що використовуються в навчально-виховному процесі, повинні мати відповідний гриф Міністерства.
Матеріли, що пропонуються для схвалення Вченою радою подаються методисту відповідного фаху ІППО Чернівецької області не менш, ніж за два тижні для ознайомлення, визначення правильності оформлення матеріалів, цінності і необхідності розробки. Підготовлені матеріали подаються в двох екземплярах, один екземпляр, в разі схвалення Вченою радою, залишається у методиста, другий віддається автору (укладачу).
Разом з матеріалами, в окремих файлах, подаються по одній титульній сторінці і рецензії. Просимо дотримуватися вимог до оформлення даних матеріалів, їх грамотності. На титульній сторінці (додаток 2),  повинні бути підпис завідувача РМК(ММК), № протоколу засідання методичної ради кабінету та печатка методкабінету (за наявності). Назва  розробки (посібник, збірник, рекомендації, довідник тощо), тема, автори (укладачі, упорядники, відповідальні за випуск).
Окрему увагу потрібно звернути на підготовку рецензій (додаток 3). Рецензії повинні бути написані не менш, ніж двома висококваліфікованими фахівцями відповідного профілю. Одна -  науковцями, а друга - викладачами-методистами, старшими викладачами, методистами ІППО та управління (відділу) освіти, вчителями-методистами. Підписи рецензентів потрібно завірити печатками установ освіти і записами, що підтверджують цей підпис. Оригінали титульних сторінок і рецензій залишаються на зберіганні в ІППО.
Методисти ІППО не пізніше, ніж за тиждень передають один екземпляр матеріалів на розгляд засідань кафедр, а другий секретарю Вченої ради (додаток 4).
Через тиждень після засідання Вченої ради один екземпляр матеріалів повертається авторам (укладачам).

Додаток 1

 

Основні вимоги  до методичної розробки

 

І. Вимоги до виконання методичної роботи
1. Актуальність теми.  Тема роботи має відповідати сучасним потребам, а питання, що в ній розглядаються, повинні бути важливими  для організації навчально – виховної роботи.
2. Достатній теоретичний рівень. Тема має бути розглянута на сучасному  рівні розвитку відповідної науки.
3. Дослідницький характер. У роботі мають бути елементи дослідження, вивчення достатньої кількості джерел ( книг, розробок, статей ).
4. Зміст та практичне застосування: на основі аналізу та узагальнень необхідно сформулювати пропозиції щодо практичного застосування даної розробки, прогнозувати результат.
5. Відповідність віковим особливостям вихованців. Відповідність матеріалу навчальним програмам для загальноосвітніх навчальних закладів щодо структури, обсягу і змісту.
6. Грамотність та естетичність  оформлення. Робота повинна бути написана українською мовою, без граматичних та стилістичних помилок. Необхідно дотримуватись правил цитування, оформлення списку використаної літератури.
ІІ. Структура методичної розробки
1. Титульна сторінка.
2. Зміст або тематичний план.
3. Вступ, в якому розкривається тема, мета і основні завдання.
4. Основна частина, яка за змістом повинна відповідати темі, підпорядковуватися основній меті та завданням, містити опис методики викладання навчального матеріалу.
5. Висновки щодо практичного використання даної роботи.
6. Додатки ( таблиці, ілюстрації, схеми, малюнки). Кожен додаток починають з нової  сторінки. У правому верхньому куті пишуть слово “Додаток”. Додаток повинен мати тематичний заголовок. Якщо в роботі міститься кілька додатків, їх послідовно нумерують арабськими цифрами. Посилання на додатки в текстовій частині є обов’язковим.
7. Словник термінів.
8. Список використаної літератури, який розміщують у кінці роботи в алфавітному порядку в такій послідовності :
- прізвище, ініціали автора ( курсивом );
- повна назва книги ( без лапок);
- місце видання ;
- видавництво;
- рік видання.
 Для статей, що обліковані  в періодичній пресі, зазначають прізвище, ініціали автора, назву статті, назву журналу чи газети, рік видання, номер журналу чи дату виходу газети.
ІІІ. Технічне оформлення методичної розробки
Комп’ютерний набір : шрифт 14, Times New Roman, через 1,5 інтервали, з одного боку білого паперу формату А 4.
Поля : ліве – 3 см., праве – 1,5см., верхнє – 2 см., нижнє – 2 см.
Всі сторінки, враховуючи ілюстрації та додатки, нумеруються. Першою сторінкою вважається титульна, на якій цифра “ 1 “ не ставиться.





 рекомендації до оформлення атестаційної роботи

Досвід роботи свідчить, що лише за умови координації зусиль усього педагогічного колективу, зосередження його уваги на виборі конкретної методичної теми і роботи над нею можна значно підвищити ефективність та результативність навчально-виховного процесу у професійно-технічних навчальних закладах.
Визначити методичну тему досить складно. Для цього необхідно, по-перше, педагогічному працівнику досконало володіти станом справ у вивченні учнями предмета, професії у навчальній групі; по-друге, порівнювати його з потребами практики, розвитком психолого-педагогічної науки. Аналізуючи результати діагностування, моніторингу, навчальних досягнень учнів, виявляючи прогалини у знаннях, потреби і можливості учнівського колективу.
Щоб домогтися істотних результатів під час роботи над обранням методичної теми і її впровадженням необхідно забезпечити виконання ряду умов:
-  обрана тема має бути актуальною на даний момент часу саме для цього педагога, відповідати особливостям і потребам навчального закладу;
-  тема має бути співзвучною із сучасними педагогічними ідеями;
-  має бути конкретною і охоплювати всю діяльність педагога;
-  повинна витікати із методичної проблеми, яка постала із діяльності педагогічного працівника;
-  обрана тема повинна передбачати конкретні результати, тому потребує обґрунтування, визначення мети, яка впливатиме на кінцевий продукт – якість навчання, конкуренто – спроможного робітника;
-  повинна бути складена  програма роботи  над методичною темою, узгоджена з методичною комісією, заступником директора з навчальної роботи, методистом;
-  має бути діалектичний зв’язок загально училищної методичної теми з темою кожного педагогічного працівника;
-  повинна постійно здійснюватись самоосвіта, підвищення фахового, методичного рівня;
-  у ході роботи над темою треба постійно здійснювати аналіз проміжних результатів роботи;
-  розробляти і створювати дидактичні засоби навчання, постійно оновлюючи КМЗ предмета, професії, як засоби досягнення мети.



Зміст роботи над методичною темою включає:
-  фіксацію знаннєвих утруднень, прогалин учнів, які приводять до виникнення проблеми;
-  вивчення різноманітних джерел, методичної літератури, їх науковий аналіз, що дозволяє визначити практичне обґрунтування вибраної теми;
-  вивчення існуючого досвіду роботи над аналогічною методичною темою;
-  побудова моделі нового виду діяльності, яка дозволяє знімати протиріччя і призводить до вирішення проблеми у навчанні, і діяльності педагога і учнів викладача, яка виникла;
-  розробка дидактичних засобів навчання;
-  вироблення методичних рекомендацій, розгляд і затвердження їх на засіданні метод комісії;
Крім того, слід мати на увазі, що ця діяльність прирівнюється до  науково-дослідницької, тому має спонукати педагогів до творчого пошуку нових педагогічних технологій.
Свої педагогічні дослідження роботу над обраною методичною темою рекомендуємо узагальнювати у формі методичних розробок, які розкривали б  форми, засоби, методи дослідження, елементи сучасних педагогічних технологій щодо обраної теми.
Методична розробка може бути:
ü     серія уроків, які підтверджують досягнення мети методичної теми;
ü     опис методичної теми, педагогічного дослідження в цілому з конкретними пропозиціями;
ü     конкретний приклад форм, методів, засобів, які використовуються при дослідженні.
ВИМОГИ ДО МЕТОДИЧНОЇ РОЗРОБКИ:
-           повинен бути накопичений певний досвід;
-           уважно вивчити літературу, методичні посібники, кращий досвід з обраної методичної теми;
-           скласти план і визначити структуру методичної розробки;
-           визначити напрямки майбутньої роботи;
-           необхідно чітко визначити мету методичної розробки:
ü     розкриття досвіду проведення уроків з вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми;
ü     опис видів діяльності педагога і учнів;
ü     опис методики використання сучасних засобів навчання, здійснення зв’язку теорії з практикою;
ü     використання сучасних педагогічних технологій або їх елементів на уроках (в рамках свого педагогічного дослідження).
Зміст методрозробки повинен чітко відповідати темі та меті і має бути таким, щоб педагоги могли отримати відомості про найбільш раціональні організації навчального процесу, ефективність методів і методичних прийомів, форми викладання навчального матеріалу, застосування сучасних засобів навчання.
Матеріал повинен бути систематизованим, викладений максимально просто і чітко.
Мова методичної розробки має бути чіткою, лаконічною, грамотною та переконливою, застосування термінології повинно відповідати педагогічному словнику (глосарію).
Методи, методичні прийоми, форми та засоби навчання повинні бути чітко обґрунтовані посиланням на свій педагогічний досвід.
Методична розробка повинна орієнтувати організацію навчального процесу в напрямі широкого застосування ефективних форм і методів.  Вона повинна  розкривати питання «Як навчати?».
Має містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі: робочі зошити, навчальні посібники, електронні посібники, картки – завдання, картки-схеми, тести, різнорівневі завдання тощо.
Матеріал власних методрозробок не повинен повторювати зміст підручників, описувати досліджені явища, висвітлювати питання, викладені в загально педагогічній літературі.
Структура методичної розробки:
1.       Титульна сторінка з конкретною, чіткою, зрозумілою назвою (темою), назва закладу, прізвищем, ініціалами автора.
2.       Сторінка з даними про автора, рецензента, анотацією, № протоколу схвалення.
3.       Зміст.
4.       Вступ.
5.       Основна частина.
6.       Висновок.
7.       Список використаних джерел.
8.       Додатки.
В анотації коротко вказується яку проблему, тему, питання, розкриває методична розробка, кому може бути корисна.
У вступі (2-3 сторінки) розкривається актуальність даної роботи, тобто автор відповідав на питання, чому він вибрав цю тему і яке її місце у змісті освіти.
Основна частина – підібраний матеріал відповідно теми: методичні рекомендації, розроблені уроки тощо.
Висновок – ефективність роботи над темою, результати педагогічних досліджень, підсумки роботи над проблемними питаннями.
Додатки – дидактичний матеріал, роздатковий матеріал до основної частини, тощо.
Згідно Типового положення про атестацію педагогічних працівників зі змінами і доповненнями (п 5.2) власні методичні розробки викладачів-методистів, майстрів І та ІІ категорії повинні проходити апробацію та бути схваленими ОНМЦ професійно-технічної освіти.

Орієнтовний зразок структури довідки
Довідка
про апробацію власної методичної розробки
_____________________(назва методичної розробки)____________________
автор:______________________(ПІБ)_________________________________
заклад:___________________________________________________________
посада:___________________________________________________________
категорія, педагогічне звання:________________________________________
педагогічний стаж:_________________________________________________
обсяг матеріалу:___________________________________________________
1.    Рік апробації: _________
2.    Навчальний заклад, де проходила апробація:______________________
3.    Курси, групи учнів, охоплених навчанням з використанням методичної розробки:__________________________________________

Текст довідки повинен містити наступну інформацію:
1.    Зміст інновації, її необхідність.
2.    Наукова обґрунтованість.
3.    Наявність педагогічної технології.
4.    Відповідність діючим програмам.
5.    Методична продуманість запропонованої педагогічної технології, підбір завдань і вправ, їх достатність, досконалість вибору.
6.    Актуальність і перспективність матеріалу.
7.    Системність і логічне викладення матеріалу.
8.    Оригінальність та новизна матеріалу.
9.    Доступність, відповідність матеріалу віковим можливостям учнів.
10.                       Навчальна, розвивальна, виховна спрямованість матеріалу.
11.                        Забезпечення наочності, наявність та відповідність ілюстративного, роздаткового матеріалу.
12.                        Професійна, практична спрямованість.
13.                        Естетика оформлення. Стилістична та мовна грамотність.
14.                        Ефективність, результативність знань учнів після її використання на уроках.
15.                        Необхідність поширення досвіду.

Апробацію проводив:_(ПІБ педпрацівника, посада, категорія, педзвання)___


число                                                                                                             підпис




 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДГОТОВКИ МЕТОДИЧНОЇ РОЗРОБКИ У ПРОЦЕСІ АТЕСТАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
ТА ПРИСВОЄННЯ ЗВАННЯ
«УЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ», «ВИХОВАТЕЛЬ-МЕТОДИСТ»,
«ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ-МЕТОДИСТ»,
«ПЕДАГОГ-ОРГАНІЗАТОР-МЕТОДИСТ»,
«КЕРІВНИК ГУРТКА-МЕТОДИСТ»
Відповідно до пункту 5.2 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930, та змін до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 08.08.2013 № 1135, педагогічним працівникам можуть бути присвоєні відповідні педагогічні звання.
Підставами для присвоєння педагогічного звання є:
- наявність кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» (для педагогічного звання «керівник гуртка-методист» – найвищий тарифний розряд та повна вища освіта);
- здійснення педагогом науково-методичної й науково-дослідної діяльності;
- наявність власної методичної розробки (за досвідом роботи), яка пройшла апробацію та схвалена науково-методичною установою, закладом післядипломної освіти.

Відповідно до Листа Міністерства №1/9-630 від 05.12.2014 "Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя",

та з метою фінансового розвантаження педагога, методичні розробки педагоги мають розмістити у хмарних сервісах та надати Інтернет-посилання ,перевірити коректність свого посилання

Методична розробка - це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології про навчання і виховання стосовно конкретної теми уроку, теми навчальної програми, викладання курсу в цілому. Вона спрямована на професійне вдосконалення педагогів або поліпшення якості освітнього процесу і відображає напрацьований педагогічний досвід.
Методична розробка може бути як індивідуальною, так і колективною. Вона спрямована на професійно-педагогічне вдосконалення вчителя  або якість навчально-виховного процесу. Методична розробка може бути:
       серії уроків;
       теми, програми:
       авторської методики викладання предмета;
       загальної методики викладання предметів;
       нових форм, методів або засобів навчання і виховання;
       методичні розробки, пов'язані зі зміною матеріально-технічних умов викладання предмета.
 Всі види методичних розробок мають відповідати навчальним програмам, планам, затвердженим МОН України.
Методичні розробки умовно можна розділити на 4 групи:
Класифікація груп
Програмно-методичні (спрямовані на організацію навчального процесу і управління ним)
Навчальний план
Навчальна програма
Навчальні (основні засоби навчання)
Підручник
Навчальний посібник
Конспекти уроків
Допоміжні (допомагають закріпити навчальний матеріал на прикладах і задачах, сприяють засвоєнню теоретичного матеріалу)
Практикуми, лабораторні роботи
Хрестоматії
Збірники завдань
Навчально-методичні (включають матеріали з методики викладання, вивчення курсу, контрольні роботи, організація самостійної роботи тощо)
Методичні вказівки
Методичні рекомендації

Порядок розгляду методичної розробки
Методична розробка за досвідом роботи педагогічного працівника розглядається і схвалюється:
1. Навчальним закладом, в якому працює педагог:
- методичним об'єднанням (кафедрою), членом якого є педагогічний працівник  рецензія на методичну розробку із зазначенням, ким і коли вивчено досвід, протокол №… від…;2) витяг із протоколу засідання; 3) подання керівника методичного об'єднання – подаються на раду методичного кабінету навчального закладу);
- радою методичного кабінету навчального закладу  витяг із протоколу засідання, 2) рецензія; 3) подання голови ради методичного кабінету – подаються на науково-методичну раду районного, міського методичного кабінету, центру ).
2. Науково-методичною радою районного, міського методичного кабінету, центру  подання голови науково-методичної ради районного, міського методичного кабінету, центру , дві рецензії методичну і наукову,та таблицю з зареєстрованими претендентами на присвоєння звання відповідного зразка – подаються в обласний інститут післядипломної педагогічної освіти експертним комісіям за навчальними напрямками на схвалення).
3. Обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти:
- головою експертної комісії за напрямом діяльності педагога (документи: витяг із протоколу засідання експертної комісії – подається на науково-методичну раду);
- науково-методичною радою (документи: витяг із протоколу засідання та 1ндивідуальним номером довідки про схвалення науково-методичної розробки до департаменту освіти).
Окрему увагу потрібно звернути на підготовку рецензій . Рецензії повинні бути написані не менш, ніж двома висококваліфікованими фахівцями відповідного профілю. Одна -  науковцями, а друга - методистами, старшими викладачами, методистами ХОІППО, спеціалістами управління (відділу) освіти, вчителями-методистами. Підписи рецензентів потрібно завірити печатками установ освіти і записами, що підтверджують цей підпис. Оригінали титульних сторінок і рецензій залишаються на зберіганні в ХОІППО.
Основні вимоги  до методичної розробки
І. Вимоги до виконання методичної роботи
1. Новизна та актуальність теми.  Тема роботи має відповідати сучасним потребам, а питання, що в ній розглядаються, повинні бути важливими  для організації навчально – виховної роботи.
2. Достатній теоретичний рівень. Тема має бути розглянута на сучасному  рівні розвитку відповідної науки.
3. Дослідницький характер. У роботі мають бути елементи дослідження, вивчення достатньої кількості джерел ( книг, розробок, наукових статей ).
4. Зміст та практичне застосування: на основі аналізу та узагальнень необхідно сформулювати пропозиції щодо практичного застосування даної розробки, прогнозувати результат.
5. Відповідність віковим особливостям . Відповідність матеріалу навчальним програмам для загальноосвітніх навчальних закладів щодо структури, обсягу і змісту.
6. Грамотність та естетичність  оформлення. Робота повинна бути написана українською мовою, без граматичних та стилістичних помилок. Необхідно дотримуватись правил цитування, оформлення списку використаної літератури.
Вимоги до технічного  оформлення методичної розробки:
( стосується  також,оформлення електронного аналогу розробки)

Під час оформлення методичної розробки слід дотримуватися таких загальних вимог:
- матеріал подається у текстовому редакторі MS Word 14 кеглем шрифту Times New Roman (у таблиці допустимим є 12 кегль);
- міжрядковий інтервал – одинарний;
- текст вирівнюється по ширині сторінки;
- поля стандартні: ліве – 30 мм, праве – 15 мм, верхнє і нижнє – 20 мм.
- нумерація проставляється арабськими цифрами у правому нижньому куті аркуша, титульна сторінка не нумерується.

Структура методичної розробки
1.    Обкладинка: подаються дані в такій послідовності:

 ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

РОЗГЛЯНУТО

Радою районного(міського) методичного кабінету відділу (управління) освіти________________________________ районної (міської) державної адміністрації
Протокол №___ від___________
Завідувач РМК (ММК)  _______  (підпис)
_________________________ПІБ

СХВАЛЕНО

Вченою радою Хмельницького обласного
інституту післядипломної
педагогічної освіти
 Протокол № ___від ________ р.
ректор ХОІППО__________В.Берека




ПОВНА НАЗВА РОЗРОБКИ

Класифікація розробки
(наприклад:Методичний посібник)






Автор( укладач): Повністю ПІБ
Посада,фах, повна назва навчального закладу




 (Назва населеного пункту) 
20___  рік


2.    Зворотній бік обкладинки:
Бібліографічні показники:
- автор досвіду (прізвище, ім'я та по батькові; посада і місце роботи; освіта, кваліфікаційна категорія, педагогічний стаж);
- тема досвіду;
- адреса досвіду (із зазначенням контактного телефону чи електронної адреси автора).
- анотація (стисло про зміст розробки, актуальність теми, кому призначається, ким і коли вивчено досвід (протокол №… від…).
3. Зміст або тематичний план.
4. Вступ, в якому розкривається тема, мета і основні завдання.
5. Основна частина, яка за змістом повинна відповідати темі, підпорядковуватися основній меті та завданням, містити опис методики викладання навчального матеріалу.
6. Розробки уроків, позакласних заходів, інші матеріали за напрямом діяльності, які ілюструють досвід (не менше трьох).
7Висновки щодо практичного використання даної роботи.
7. Додатки(за потреби).   ( таблиці, ілюстрації, схеми, малюнки). Кожен додаток починають з нової  сторінки. У правому верхньому куті пишуть слово “Додаток”. Додаток повинен мати тематичний заголовок. Якщо в роботі міститься кілька додатків, їх послідовно нумерують арабськими цифрами. Посилання на додатки в текстовій частині є обов’язковим.
7. Словник термінів чи глосарій(за потреби)..
8. Список використаної літератури та інших джерел, зокрема й адреси інтернет-ресурсів. У ньому доцільно( не обов’язково) також вказати джерела, на які не було посилань у тексті методичної розробки, однак вони можуть знадобитися читачеві, що цікавиться розглянутою проблемою, який розміщують у кінці роботи в алфавітному порядку в такій послідовності :
- прізвище, ініціали автора ( курсивом );
- повна назва книги ( без лапок);
- місце видання ;
- видавництво;
- рік видання.
Для статей, що обліковані  в періодичній пресі, зазначають прізвище, ініціали автора, назву статті, назву журналу чи газети, рік видання, номер журналу чи дату виходу газети.

Вимоги до розробки уроків, позакласних чи інших заходів
Розробки уроків, позакласних заходів є зразками практичного втілення досвіду роботи. При їх підготовці слід ураховувати сучасні підходи щодо організації сучасного уроку, зокрема дотримуватися в усіх розробках єдиних вимог щодо оформлення сторінок, зокрема вживання розділових знаків, розташування записів, наприклад:
Тема.
Мета (відобразити тему досвіду):
Цілі.
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Тип уроку (бажано із зазначенням автора типології).
Обладнання:
Методи, прийоми, види, форми роботи:
Хід уроку
І. Назва структурного етапу уроку(за обраним типом).
1. Вид роботи (вправа, задача тощо).
ІІ. Наступний структурний етап.
1. Вид роботи (вправа, задача тощо).
 Керівники навчальних закладів, працівники методичних установ подають розробки за напрямом діяльності, які відрізняються від розробок уроків та позакласних заходів.
Додатки
Залежно від виду методична розробка може містити додатки,які:
-         не повинні повторювати текст роботи, а служити її доповненням; є необов'язковими для широкого кола читачів, але необхідні для фахівців конкретної спеціальності; передбачають ілюстрації, фотографії, таблиці, види учнівських робіт, діаграми, сценарії свят, результати анкетувань, тестувань та інших діагностичних досліджень, бібліографічний опис публікації автора методичної розробки у фаховій періодиці тощо.
Кількість додатків і їх обсяг педагогічний працівник обирає на власний розсуд. Проте слід пам’ятати, що посилання на них у тексті є обов’язковим.
Вимоги до оформлення:
- кожний додаток подається на новій сторінці;
- слово «додаток» розміщується в правому верхньому куті;
- якщо додатків кілька, кожному дається назва;
- нумеруються додатки у порядку згадування їх у тексті.

Вимоги до рецензії на методичну розробку
Рецензія – критичний відгук на роботу, що містить зауваження, пропозиції та висновки. Метою рецензії методичної розробки є складення їй аргументованої фахової оцінки та рекомендація до схвалення.
Реквізити рецензії такі:
1.     Назва документа (Рецензія на…).
2.     Зазначення у назві:
·        заголовка рецензованої роботи та її обсягу (…рукопис посібника «Тестові завдання з української мови. 5 клас», обсяг – 100 с. комп’ютерного набору,…);
·        прізвище та ініціали автора рукопису (…автор - В.Ф.Жовтобрюх);
·        для виданих творів - видавництво та рік публікації (Харків: «Ранок», 2000).
1.     Текст, що містить:
·        загальну характеристику теми аналізованої роботи та порушеної в ній проблеми, обґрунтування її актуальності, мотивації створення;
·        стислий виклад змісту роботи;
·        критичні зауваження, пропозиції;
·        висновки.
1.     Підпис рецензента, завірений печаткою установи.
2.     Дата.
Основні вимоги до рецензії: науковість, об’єктивність, недвозначність у висвітленні думок, доброзичливість, обґрунтованість висновків.
Характерними для рецензії є такі слова й вирази (мовні кліше): автор показує (висвітлює, наголошує, заглиблюється, аргументує, аналізує, систематизує, вводить в обіг, розкриває, підкреслює, відтворює, охоплює, сперечається, полемізує, відкидає, заперечує); рецензована робота характеризується…;  актуальність її визначається…;  цінність роботи полягає в…; шкода, що у роботі немає (бракує)…; замало (непереконливо) висвітлено…;  не розкрито…; робота має високий (низький) науковий рівень; заслуговує на схвалення…; становить певний (вагомий) внесок у розвиток…
Висловлення зауважень і рекомендацій є для рецензії необхідним. Зазвичай перелікові помічених у рецензованій праці недоліків передують такі мовне кліше:
Відзначаючи в цілому відповідність рукопису вимогам Державного стандарту та змістовим лініям програми, схвально оцінюючи його змістове наповнення і методичний апарат, а також інноваційну структуру, вважаємо за потрібне висловити деякі зауваження і пропозиції…
…Разом з тим, можна вказати й певні недоліки в роботі, подолання яких, як здається, підвищить якість роботи …
Дозволимо собі  висловити кілька рекомендацій, які, як нам здається, могли б поліпшити зміст роботи…
У   плані побажань можна зауважити таке…:
Найчастіше методистові або вчителю на прохання освітніх установ чи видавництв доводиться рецензувати рукописи підручників або навчальних  посібників. Можна запропонувати такий алгоритм роботи над рецензією:
1.     Ознайомившись з анотацією та передмовою до рецензованого рукопису, з’ясувати його адресата, мету й концепцію рецензованої роботи. Визначити ступінь актуальності роботи.
2.     Визначити, відповідно до вимог якої навчальної програми створено методичну розробку підручник чи посібник. Простежити, чи повною є така відповідність, (чи обґрунтованими є відхилення від програми, якщо вони є).
3.     З’ясувати наявність (відсутність) у рукописі інноваційних підходів до навчання, визначити міру їхньої ефективності.
4.     Визначити рівень науковості викладу навчального матеріалу.
5.     Звернути увагу на відповідність викладу віковим особливостям учнів.
6.     Зазначити бажані доповнення (скорочення) щодо теоретичної частини роботи.
7.     Скласти оцінку якості та систематизації дидактичного матеріалу. Зазначити бажані зміни (доповнення) щодо нього.
8.     Визначити, наскільки оригінальною є рецензована робота.
9.     Сформулювати висновки (рекомендувати до схвалення; рекомендувати до схвалення за умови виправлення вказаних недоліків; не рекомендувати до схвалення).
Подання
Вимоги до оформлення:
1. Хто і кому робить подання:
а) на рівні навчального закладу:
- керівник методичного об'єднання – голові ради методичного кабінету навчального закладу з метою оцінки та схвалення;
- голова ради методичного кабінету навчального закладу – голові науково-методичної ради районного, міського методичного кабінету, центру з метою оцінки та схвалення;
б) на рівні району: голова науково-методичної ради районного, міського методичного кабінету, центру – голові науково-методичної ради обласного інституту післядипломної педагогічної освіти з метою оцінки та схвалення;
ЗРАЗОК:

Бланк відділу (управління освіти)

 «__»  _______   201__  року                                                    № _________
Подання

Відділу освіти (управління освіти) ___________ райдержадміністрації на проведення  експертизи  методичної розробки  з  досвіду  роботи    вчителя (фах)   (повна назва навчального закладу) ЗОШ І-ІІІ ступенів (Прізвище, ім’я, по-батькові повністю)
у зв`язку з  атестацією на присвоєння  педагогічного звання  «Вчитель-методист».
 Методична розробка   вчителя (фах)   (повна назва навчального закладу) ЗОШ І-ІІІ ступенів (Прізвище, ім’я, по-батькові повністю)
«НАЗВА                            МЕТОДИЧНОЇ                                     РОЗРОБКИ»
вивчався
методистом      рай(міськ)методкабінету                                               (Прізвище,                        ім’я,                                                                 по-батькові)
Прорецензована                                                          (ким)(автори двох рецензій)
 Схвалена  методичною  радою __________   рай(міськ)методкабінету(НМЦ)
(протокол  № __    від   «__»______ 201_р.)

Начальник  відділу  освіти _________________________Підпис
Завідувач  рай(міськ)методкабінетом_____________________________Підпис

в) на рівні інституту:
- голова експертної комісії – голові науково-методичної ради інституту з метою схвалення у зв'язку з атестацією автора на присвоєння педагогічного звання;

Критерії оцінювання методичних розробок:

I. Оформлення
1
Дотримання технічних правил оформлення
2
Чіткість, логічність викладу
3
Науково-теоретичне обґрунтування

II. Основні вимоги
4
Відповідність чинному законодавству
5
Актуальність
6
Інноваційність
III. Змістовність
7
Цілісність
8
Дотримання принципу науковості знань, відповідність їх сучасному розвитку науки
9
Системність методів, організаційних форм і методичних прийомів
10
Розподіл завдань по етапам, результатам і термінам роботи
11
Ефективність системи та критеріїв контролю якості засвоєння знань
12
Відповідність інструментарію меті та завданням
13
Методичне забезпечення
14
Розробленість технології впровадження
IV. Результативність
15
Забезпечення принципово нових результатів навчання заданому еталону
16
Забезпечення розвитку мислення учнів
17
Забезпечення підвищення рівня творчого потенціалу учнів
18
Керованість активністю учнів
19
Врахування  рівня підготовленості, вікових та психологічних особливостей учнів.
V. Перспективність і відтворюваність
20
Наявність апробації
21
Відсутність необхідності створення додаткових психолого-педагогічних умов
22
Економічність
23
Мінімальний вплив місцевих умов


































Комментариев нет:

Отправить комментарий

Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.