ТИПИ УРОКІВ
1.
Урок засвоєння нових знань
Основна дидактична мета:
ознайомлення з новими фактами, поняттями, законами, теоріями, твердженнями,
з'ясування їх суті.
Основні структурні компоненти, що характеризують даний тип уроку:
а) ознайомлення із змістом нового матеріалу;
б) встановлення деяких залежностей і зв'язків між елементами нових знань.
Структура уроку:
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь;
повідомлення теми, цілей і завдань уроку;
актуалізація мотивації учіння учнів.
3. Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи).
а). Первинне застосування нових знань (пробні вправи);
б). Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
(тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);
в). Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі вправи).
4. Підсумки уроку.
5. Повідомлення домашнього завдання.

2.
Комбінований урок.
Комбінований урок поєднує дві або більше дидактичні мети уроків попередніх
типів.

1. Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру;
перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь;
відтворення і корекція опорних знань учнів.
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння.
3. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
4. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
5. Підсумки уроку.
6. Повідомлення домашнього завдання.
З усіх зазначених типів комбінований урок найпоширеніший у сучасній
загальноосвітній школі. Йому належить 75-80 відсотків загальної кількості
уроків, що проводяться.
Цей тип уроку здебільшого використовується в початкових і середніх класах.
3.
Урок формування навичок і вмінь
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення
теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів.
3.Вивчення нового матеріалу (вступні, мотиваційні та пізнавальні вправи);
первинне застосування нових знань (пробні вправи);
а). Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
(тренувальні вправи за зразком, інструкцією, завданням);
б). творче перенесення знань і навичок у нові ситуації (творчі
вправи).
4. Підсумки уроку.
5. Повідомлення домашнього завдання.

Різновиди
даного типу:
Урок
первинного формування вмінь.
Основна дидактична мета: з'ясування сутності і структури вміння, формування
алгоритму його реалізації.
Основні структурні компоненти:
а) актуалізація знань, які лежать в основі уміння;
б) ознайомлення із сутністю уміння, складом і послідовністю виконання дій;
в) первинне застосування одержаних знань про способи дій на основі
виконання пробних вправ;
г) виконання зазначених дій у стандартних умовах (вправи за зразком,
аналогією, інструкцією).
Урок
творчого застосування знань і вдосконалення вмінь.
Основна дидактична мета: забезпечення переносу знань і способів дій в нові
умови.
Основні структурні компоненти:
а) перевірка стану засвоєння знань і сформованості уміння на рівні
застосування їх у стандартних ситуаціях;
б) перенесення знань і засвоєння способів дій у частково змінені або нові
ситуації (творчі вправи).
4.
Уроки практичного застосування знань, навичок і умінь
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь; повідомлення
теми, цілей і завдань уроку; актуалізація мотивації учіння учнів;
осмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій.
3. Самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою
вчителя.
4. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів.
5. Підсумки уроку.
6. Повідомлення домашнього завдання.
Практична
робота.
Мета такого уроку – обробка та закріплення теоретичних умінь та навичок на
практиці. На цих уроках проводяться великі за обсягом і складні за змістом
роботи. Уроки практичних робіт містять такі структурні елементи:
- Постановка навчально-виховних завдань;
- Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
- Власне проведення роботи;
- Підведення підсумків і домашнє завдання.
- Постановка навчально-виховних завдань;
- Ознайомлення учнів з навчальними засобами, необхідними для виконання практичної роботи; інструкціями щодо оволодіння прийомами навчальної діяльності і оформлення отриманих результатів;
- Власне проведення роботи;
- Підведення підсумків і домашнє завдання.

Контрольна
робота.
Контрольна робота – поточна, періодична, підсумкова, забезпечує зворотний
зв'язок, що дозволяє коригувати діяльність учителя та учнів, її
результативність, виявляти резерви подальшого вдосконалення навчання.
Поточні контрольні роботи.
Поточні контрольні роботи.

- чітке визначення змісту контрольної роботи відповідно до вивченого матеріалу;
- виділення в ньому головного, істотного;
- вибір раціональних форм проведення контрольної роботи (фронтальна, групова, індивідуальна);
- своєчасна корекція знань, умінь і навичок учнів;
- психологічний настрій та формування в учнів позитивної установки на проведення контрольної роботи.;
- оптимальність навчально-методичного забезпечення проведення контрольної роботи.
Періодичні
контрольні роботи
Проводяться після вивчення логічно завершеного розділу навчальної програми
( у кінці четверті, семестру чи навчального року).
Основні вимоги до періодичних контрольних робіт такі:
– визначення вузлових тем у вивченому розділі програмного
матеріалу та виділення в них основних питань, правил, алгоритмів, принципів,
закономірностей, законів тощо, які є обов’язковими для засвоєння учнями;
– оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
– складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
– врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
Підсумкові контрольні роботи.
Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
– зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
– мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
– диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
– передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
– мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
– оптимальність змісту та обсягу контрольної роботи;
– складність та посильність завдань, диференційованість завдань з урахуванням індивідуальних особливостей учнів та рівнів їх навчальної підготовленості;
– врахування при розробці змісту контрольних завдань прогалин у засвоєнні програмового матеріалу.
Підсумкові контрольні роботи.
Проводяться в кінці четверті та навчального року. Основні вимоги до такого типу контрольних робіт:
– зміст перевірочних питань, завдань повинен носити узагальнюючий, синтезований характер, охоплювати вузлові, центральні, провідні ідеї, аспекти, закони, закономірності, які є фундаментом даного навчального предмета чи окремого його курсу, розділу;
– мають бути розраховані переважно на реконструктивний та творчий рівень знань учнів;
– диференційовані (у кількох варіантах, тестах, картках тощо);
– передбачають виконання учнями контрольних завдань за допомогою задіяння широкого комплексу способів, методів, засобів;
– мають бути посильними за обсягом, узгодженими за кількістю годин, відведених на її виконання.
Розв’язування
задач.
Такі уроки мають багато функцій:
- пізнання і засвоєння понять, які вивчаються, явищ і
закономірностей;
- обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
- повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
- створення проблемних ситуацій.
- обробка знань та формування умінь, застосування їх на практиці;
- повторення пройденого, сприяння встановленню зв’язку вивченого з життям і виробництвом в усіх його різновидах;
- створення проблемних ситуацій.
Такі уроки вчать працювати, бути цілеспрямованими і самостійними, творчо активними. Важливе значення має формування в учнів узагальнюючих умінь, вироблення загальних підходів. Використовуються індивідуальні та групові форми роботи.
Рейтингово-вибірковий
диктант.
Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.
Такий вид навчальної діяльності пропонується учням для оцінки достовірності 10 – 12 суджень, які зачитує учитель. Відповідь позначається значком + (так), якщо судження правильне, а якщо помилкове – значком «–« (ні). Відповіді на запитання записуються в один ряд і нумеруються.
Консультація.
Урок-консультація – це специфічна форма організації навчально-виховного
процесу, яка проводиться перед контрольно-заліковими уроками.
Його мета – усунути прогалини в знаннях, уміннях та навичках учнів, попередити можливі помилки на контрольно-залікових уроках, виділити головне, істотне у змісті матеріалу, що вивчався раніше, та акцентувати на нього увагу учнів.

– які недостатньо засвоїли теоретичний матеріал;
– які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
– які не навчилися вирішувати типові задачі;
– які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
– які не засвоїли прийоми роботи з обладнанням, картами, схемами;
– які не навчилися вирішувати типові задачі;
– які потребують порад щодо написання рефератів, доповідей.
Консультації
навчальні.
Допомагають у наданні допомоги учням щодо засвоєння окремих тем або
розділів навчального курсу, а також поглибленого вивчення предмета.
Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
Під час проведення консультацій учні мають можливість поставити питання, намагаються дати відповіді на них, слухають пояснення вчителя-предметника або запрошених спеціалістів.
Розрізняють консультації:
1) загальнокласні;
2) групові;
3) індивідуальні.
Правильно організована консультація:
– допомагає подолати прогалини в знаннях;
– виховує в учнів самоконтроль, критичне ставлення до своїх знань;
– допомагає правильно встановити рівень власної навченості.
Консультативне спілкування вчить школярів точності формулювання проблем та питань, що виникають.
5.
Урок узагальнення і систематизації знань і вмінь.
Головна дидактична мета: узагальнення та систематизація вивченого
матеріалу, визначення в ньому основних понять, закономірностей, сфер
застосування етапів процесу пізнання. Урок може складатися з трьох частин:
1) фронтальне повторення пройденого матеріалу за питаннями;
2) визначення та вирішення проблеми;
3) експериментальна робота.
Основна риса узагальнюючих уроків – набуття школярами нових знань на
базі систематизації та узагальнення, переосмислення накопичених знань.
Такий урок може бути побудовано на самостійній роботі учнів з
індивідуальними дидактичними картками і таблицями, підручником чи додатковою
літературою.
Узагальнення і систематизація знань не тільки спонукає до кращого
запам’ятовування та застосування знань, але й підвищує їх рівень,
допомагає засвоїти фундаментальні знання.
На таких уроках використовується багато засобів навчання: карти, схеми,
таблиці, навчальні картини, екранні засоби, плакати, статистичний матеріал.
Сьогодні такі уроки передбачені програмою як тематичні.
Основна дидактична мета: виявлення істотних зв'язків між елементами знань,
їх групування і класифікація, введення вивченого в систему раніше засвоєного.
Основні структурні компоненти:
а) повторення основних фактів, понять, правил, законів;
б) узагальнення знань;
в) узагальнення умінь.

актуалізація мотивації учіння учнів;
відтворення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань;
узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і
відповіднихнаукових ідей;
підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
6.
Урок контролю і корекції знань і вмінь.
1. Повідомлення теми, цілей та завдань уроку.
2. Актуалізація мотивації учіння учнів.
3. Перевірка знання учнями фактичного матеріалу й основних понять;
перевірка глибини осмислення учнями знань і ступеня їх узагальнення.
4. Застосування учнями знань у стандартних і змінних умовах.
5. Перевірка, аналіз і оцінка виконаних під час уроку робіт.
6. Підсумки уроку.
7. Повідомлення домашнього завдання.

Різновиди
даного типу:
Урок
контролю знань і вмінь.
Основна дидактична мета: виявлення рівня засвоєння навчального матеріалу, в
тому числі досягнення передбачених програмою обов'язкових результатів навчання.
Основні структурні компоненти:
а) перевірка знань фактичного матеріалу на рівні репродукції;
б) перевірка осмислення знань (розуміння сутності понять, тверджень,
ілюстрування прикладами, встановлення взаємозв'язків у вивченому тощо);
в) перевірка умінь застосувати вивчене у знайомих і змінених (нових)
ситуаціях.
Урок
аналізу письмових робіт.
Основна дидактична мета: корекція знань і вмінь на основі аналізу допущених
помилок.
Основні структурні компоненти:
а) узагальнена характеристика якості виконання робіт;
б) аналіз допущених помилок;
в) робота над усуненням виявлених прогалин у знаннях і уміннях.

7.
Нестандартний урок —
це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру.
Назви уроків дають деяке уявлення про цілі, завдання і методику проведення
таких занять.
Найпоширеніші серед них:
уроки-прес-конференції,
уроки-аукціони,
уроки—ділові ігри,
уроки-занурення,
уроки-змагання,
уроки типу КВК,
уроки-консультації,
комп'ютерні уроки,
уроки-консиліуми,
уроки-твори,
уроки-винаходи,
уроки-заліки,
театралізовані уроки,
уроки взаємного навчання учнів,
уроки творчості,
уроки-сумніви,
уроки-конкурси,
уроки-фантазії,
уроки-концерти,
уроки-екскурсії,
інтегральні уроки тощо.
Нестандартні уроки спрямовані на активізацію навчально-пізнавальної
діяльності учнів, бо вони глибоко зачіпають емоційно-мотиваційну сферу,
формують дух змагальності, збуджують творчі сили, розвивають творче мислення,
формують мотивацію навчально-пізнавальної та майбутньої професійної діяльності.
Тому такі уроки
найбільше подобаються учням і викликають у них творчий інтерес.
Отже, форма організації навчання є важливою дидактичною проблемою, яка
безпосередньо впливає на результативний компонент навчального процесу.

Використані
джерела:
1. Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник /
1. Різні види нетрадиційних уроків. Дидактика. Навчальний посібник /
І. В. Малафіїк – К.: Кондор, 2009.– 406 c.
2. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002. – 560
с.
3. Електронний ресурс: konserq. ucoz. Ua
3. Електронний ресурс: konserq. ucoz. Ua
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Примечание. Отправлять комментарии могут только участники этого блога.